Over alcohol en jongeren, voor Voortgezet Onderwijs, 1e-2e-3e klas.

 

DNL heeft zich in de voorstelling LAM! laten inspireren door een krantenbericht over 4 vrienden die door teveel alcohol in het ziekenhuis belanden. Wie waren deze vier jongeren en hoe kwam het dat zij zich zo hebben laten gaan?

 

In LAM maak je kennis met de hechte vriendschap van vier jongeren in de onderbouw. Feestjes en alcohol zijn belangrijk in hun leven. Het dynamische verhaal van Jordi, Simon, Chantal en Lisette vertelt over liefde, stiekem drinken, huisarrest, en groepsdruk.

 

Tijdens de voorstelling betrekken de personages het publiek bij hun dilemma's. Ben je zelf verantwoordelijk voor hoeveel je drinkt? Spelen je vrienden daar ook een rol in? Is feesten ook leuk zonder alcohol? Wat doe je als je van je ouders niet mag drinken?

 

LAM playknop

 Na afloop van de voorstelling is er een nagesprek met de acteurs, waarin verder wordt ingegaan op de dilemma’s en vragen als: Waar ligt je grens en hoe merk je dat? Wat betekent vriendschap eigenlijk op het gebied van alcohol? Hoe ga je om met groepsdruk? Waarom is het toch zo moeilijk om ‘nee’ te zeggen?’.

 

LAM! zet op een inspirerende manier het thema alcohol(misbruik) onder leerlingen op de kaart. Het is daarmee de perfecte start van alcohol-preventieprojecten binnen het middelbaar onderwijs.

 

Klik hier voor Boekingen & informatie

 

Naast voorstellingen voor jongeren spelen we ook voorstellingen speciaal gericht op ouders. Voor meer informatie klik hier

 

Reacties van scholen op onze voorstelling:

S. Ettema (docent Willem de Zwijger College, Bussum)
"Het is elk jaar weer mooi om te zien hoe snel de voorstelling de leerlingen boeit. De leerlingen worden meegenomen in het stuk en aan het denken gezet over de rol van de verschillende groepsleden. En komen dan voor de vraag te staan wat ze zelf zouden doen. Volgend jaar weer!"

Reacties leerlingen Willem de Zwijgercollege

Julia Havo 2: "Ik vond het een erg leerzame en leuke voorstelling. Een voorstelling die je aan het denken zet"

Florian Havo 2: "Ik vond het leuk om te zien, voor mij de tweede keer maar weer super leuk. Respect voor de acteurs die dit doen"
Matthijs havo 2: "Ik vond het leuk en ze moeten het volgend jaar weer doen"
L. Tiggelman (GGD Zaanstreek-Waterland)
"Ik vond de voorstelling super leuk! Lekker snel, interactief, informatief en van deze tijd. Heel mooi om te zien hoe jullie na afloop het met de leerlingen nabespreken. De leerlingen reageerden heel actief en ik vond het knap dat jullie veel thema’s hebben besproken (onder de 16, hersenbeschadiging, afspraken met je ouders, groepsdruk, seksualiteit onder invloed en comazuipen)."
N. Daamen (docent, Schoonoord Doorn)
"De reactie van onze leerlingen was zeer positief. Dezelfde reactie kregen wij van de begeleidende collega-docenten. De voorstelling was prikkelend en uitnodigend. Er was een goede interactie tussen de spelers en de leerlingen. Ze zijn aan het denken gezet over alcohol gebruik en de gevolgen. Wij kunnen in de vervolg-lessen hierop voortborduren. Bedankt en tot volgend jaar!"
F. Westerhuis-Paul (Teamleider, Veenlanden College Mijdrecht)
"We vonden het een erg geslaagde voorstelling over een lastig onderwerp. De voorstelling sloot goed aan bij de belevingswereld van leerlingen. Heel herkenbaar, humoristisch, maar met de nadruk op waar het niet heen moet! Leerlingen waren geboeid en stil. Het tempo en de timing van de voorstelling en nabespreking was sterk. Ook het betrekken van de leerlingen door middel van (menings)vragen werkte goed en droeg bij aan hun betrokkenheid. De verschillende types (meeloper, aanstichter, etc.) waren knap neergezet. Complimenten!"
A. Kappers (docent Goois Lyceum, Bussum)
"We vonden het een leuke voorstelling. Hij behandeld precies waar het om gaat. Leuk dat er interactief wordt gespeeld en de vragen in het nagesprek zijn heel goed gekozen. Kortom, een zinvol onderdeel van de projectdag."
M. van der Kroef (docent Revius, Wijk bij Duurstede)
"Ik vond jullie voorstelling erg goed. Jullie doen het gedrag van de pubers perfect na. De dialogen zijn zeer realistisch en dus herkenbaar voor de leerlingen. Het interactieve aan de voorstelling zorgt ervoor dat de kinderen betrokken zijn bij het stuk, en het maakt het levendig. De boodschap die het stuk uitdraagt, werkt in mijn beleving preventief voor de leerlingen uit de eerste klas. Daarnaast is het een mooi handvat om in de les het gesprek aan te gaan met de leerlingen."
P. Schutte/Chris Snacky (College de OpMaat, Hilversum)
"De voorstelling was een hit. We waren erg tevreden over jullie professionaliteit, hoe jullie die de kinderen van onze (speciaalonderwijs) school benaderen en wisten te motiveren."
D. Celant (College Laar & Berg, Hilversum)
"Nogmaals hartelijke dank voor jullie voorstelling. Aan de vervolgopdracht van de volgende dag kan ik zien dat het indruk gemaakt heeft en dat een groot deel ook onthouden is. We hebben de leerlingen vragen laten beantwoorden en in groepen van 4 een strip laten maken. Er zijn werkelijk prachtige producten uit gekomen."
A. van der Kar (dramaconsulent, Fluxus Kunst in School)
"Met heel weinig middelen zetten de spelers van DNL een aanstekelijk herkenbaar en makkelijk te volgen verhaal. Hier en daar loopt het behoorlijk uit de hand, gelukkig krijgen de kijkers genoeg ruimte om hun meningen en emoties te ventileren tussendoor. Het realistische naturelle spel werd erg gewaardeerd door het publiek “ dit kon ik goed volgen , dit was pas leuk ” waren veel gehoorde opmerkingen na afloop van ons festival."
G. Felix (Alkwin college, Uithoorn)
"We zijn allemaal zeer positief over jullie voorstelling. Ik heb leuke reacties van de leerlingen gehad. Docenten die hebben gekeken vonden dat jullie een effectieve vorm hadden gekozen om met de leerlingen in contact te komen."
E. Monster (Christelijk Lyceum, Veenendaal)
"De reakties van de leerlingen op jullie voorstelling zijn positief. We hebben ook al een aantal mailtjes van ouders gekregen die het erg waardeerden dat hun zoon of dochter een voorstelling hadden gezien en doordat de ouders een mailtje daarover hadden gehad zijn er in veel gezinnen gesprekken over alcoholgebruik gevoerd. Dus nogmaals hartelijk dank."
A.van der Kooy (Willem de Zwijger College, Bussum)
"Het is een mooie eenheid (aan het eind is de cirkel gesloten), er zit lekker veel vaart in, het wordt overtuigend en herkenbaar gespeeld, er is voldoende ruimte voor het publiek om te reageren en mee te praten. Verder vind ik het goed dat jullie aan het eind met hen napraten en de kans geven (persoonlijke) vragen te stellen."

 

We hebben op vele scholen in Nederland gespeeld. Klik hier hier voor een indruk.