In gesprek met veeleisende ouders
Ouders worden steeds mondiger en veeleisender. Te hoge verwachtingen van school en hun kind spelen hierbij regelmatig een rol. Docenten ervaren daarom het contact met sommige ouders als onprettig of zelfs vervelend. Deze oudergesprekken zijn dan een bron van stress en zorgen voor een verhoogde werkdruk.
Om goed contact met ouders te hebben en te zorgen voor een prettige samenwerking heb je als docent een heel aantal vaardigheden nodig. Die leer je helaas niet op de opleiding! In deze training leer je hoe je voorkomt dat gesprekken in een klein of groot conflict ontaarden, en hoe je je eigen grenzen bewaakt. Bij veeleisende ouders of soms zelfs intimidatie zal er een beroep worden gedaan op slimme communicatie, waarbij je goed je grenzen kan aangeven en je de regie in eigen hand houdt.
ABC-D model
Deelnemers leren in ons programma vier typen gedrag herkennen: A-gedrag (frustratie op zichzelf), B-gedrag (frustratie op de organisatie), C-gedrag (gericht op jou als persoon) en D-gedrag (bedreigend, verbaal of fysiek).
Onze acteurs brengen realistische situaties tot leven, waardoor deelnemers leren signalen snel te duiden en effectief te de-escaleren. Het resultaat: meer rust, helderheid en professioneel zelfvertrouwen in elke spannende interactie.
Trainingsvariant (max 12 deelnemers)
In een kleine groep (maximaal 12) oefen je zelf vaardigheden met behulp van 2 acteurs/trainers. Zij begeleiden in een veilige setting verschillende oefeningen, zodat je inzicht krijgt in je eigen handelen en hoe je kunt bijsturen als de situatie hierom vraagt.
Workshop-variant (max 50 deelnemers)
Voor grotere groepen verzorgen we een workshop waarbij we verschillende praktijksituaties laten zien. We zetten de situaties regelmatig stop en vragen de deelnemers ‘Hoe nu verder?’. De suggesties spelen we vervolgens terug in de scene. Hierbij leer je van elkaars ervaringen en hoe je deze kunt inzetten met behulp van het ABC-D model.
Reacties op deze training: